March 14, 2016

Komitmen, bukan cinta

English

"My teacher asked us, 
"Is love a feeling? Or is it a choice?"
 
We were a bunch of teenagers. Naturally we said it was a feeling. She said that if we clung to that belief, we'd never have a lasting relationship of any sort. 
She made us interview a dozen adults who were or had been married & we asked them about their marriages & why it lasted or why it failed. At the end, I asked every single person if love was emotion or a choice. 
Everybody said that it was a choice.
 
It was a conscious moment. 
It was something you choose to make work everyday with a person who has chosen the same thing. They all said that at one point in their marriage, the "feeling of love" had vanished or faded and thet weren't happy. They said feelings are always changing & you cannot build something that will last on such a shaky foundation. 
The married ones said that when things get were bad, they chose to open communication, chose to identify what broken & how to fix it, & chose to recreate something worth falling in love with. 
The divorced ones said they chose to walk away. 
Ever since that class, since the project, I never looked at relationship the same way. 
I understood why arranged marriages were successful. I discovered the difference in feelings & commitments. 
I've never gone for the person who makes my heart flutter or my head spin. I've chosen the person who were committed to choosing me, dedicated to finding something to adore even on the ugliest days. 
I no longer fear the day someone who swore I was their universe can no longer see the stars in my eyes as long as they still choose to look until they find them again."
- Tumblr


Bahasa Melayu

"Guru saya bertanya kami, 
"Adakah cinta suatu perasaan? Atau pilihan?" 
Kami masih lagi muda dan remaja. Maka kami mengatakan ianya adalah suatu perasaan. Dia berkata kalau kami kekal kepada kepercayaan itu, kami takkan memiliki apa-apa perhubungan yang berkekalan. 
Dia menyuruh kami menyoal beberapa orang dewasa yang masih atau pernah berkahwin dan bertanya tentang perkahwinan mereka dan kenapa ia kekal atau kenapa ia gagal. Akhirnya, saya bertanya pada setiap seorang dari mereka jika cinta adalah perasaan atau pilihan. 
Mereka semua kata yang ia adalah pilihan. 
Ia adalah komitmen yang disedari. 
Ia adalah sesuatu yang kamu pilih untuk dijayakan bersama-sama setiap hari dengan seseorang yang memilih perkara yang sama. Mereka semua berkata di satu saat dalam perkahwinan mereka, "perasaan cinta" telah hilang atau pudar dan mereka tidak gembira. Mereka kata yang perasaan akan sentiasa berubah dan kamu tidak boleh membina sesuatu yang ingin dikekalkan selama-lamanya di atas dasar yang tidak kukuh. 
Mereka yang masih berkahwin berkata apabila sesuatu menjadi buruk, mereka memilih untuk membuat perbincangan secara terbuka, memilih untuk mengenalpasti apa yang salah dan cara untuk membaikinya, dan memilih untuk mencipta semula sesuatu yang berbaloi untuk dicintai bersama. 
Mereka yang bercerai berkata yang mereka memilih untuk pergi. 
Semenjak dari kelas itu, semenjak dari projek itu, saya melihat perhubungan dengan pandangan berbeza. 
Saya faham kenapa perkahwinan yang diaturkan berjaya. Saya dapat membezakan antara perasaan dan komitmen. 
Saya tak pernah memilih seseorang yang membuat hati saya berdebar-debar atau membuat saya rasa melayang. Saya memilih seseorang yang komited untuk memilih saya, yang bersungguh untuk mencari sesuatu untuk disayangi walaupun pada hari yang paling buruk. 
Saya tidak lagi takut pada hari seseorang yang bersumpah saya adalah dunia mereka tetapi tidak lagi dapat melihat bintang-bintang dalam mata saya asalkan mereka memilih untuk berusaha mencari (bintang-bintang itu) sehingga mereka jumpa lagi."
- Tumblr.

Kilaberry

Dulu aku suka melawan kata dan cuba menang. Setiap kali ada masalah, aku akan melawan kata dan nak menang.  Kalau gaduh dengan boyfriend, kemain aku marah-marah dia tak nak dengar alasan. Lepas tu bagitau yang dia tak bertanggungjawab. Oh mai.

Bukan semua masalah berpunca dari orang lain. 

Masa husband decide, "jom kita kahwin kila," gembira cik kiah mendengarnya. Mana-mana perempuan pun akan gembira bila ada lelaki ajak kahwin. Lagi-lagi kalau jejaka tampan pilihan malaya. Kahkahkah.

Dan, masalah satu persatu timbul. And I always wanna win.

Husband berkali-kali pesan, kalau ada masalah, bagitahu. Kita bincang. Jangan cuba melawan atau terus melenting. Cakap elok-elok kan lebih baik?

Sampai bila kau nak jadi macam ini, kila? Jadi aku cuba perbaiki diri. Baiki pendirian, baiki pemahaman, baiki pemikiran.

He tought me many things. Dari tanggungjawab, komitmen, kepercayaan, keluarga, kawan, dan pilihan.

The biggest is, with my own parents. Mungkin tak ada sesiapa pun yang perasan perubahan tu. Tapi aku sendiri yang rasa. Dia minta aku jangan melawan cakap mama abah. Dia minta aku tanya khabar mereka atau at least, dengar je apa yang diorang nak luahkan/bebelkan. Jangan melenting. Sekadar dengar je. Kalau nak keluar abah tak bagi, he won't push. Tak boleh tak apa dan kila jangan melawan. Dan ada few more things yang aku sendiri tak ingat.

I am so jealous bila setiap hari dia balik rumah, dia akan duduk berbual dengan ibu sebelum tidur. Aku sendiri tak berapa rajin nak buat. Biasanya balik tidur je. Slowly aku cuba with my own parents. Magically, mood parents aku berubah. Yes, still ada here and there yang tak kena depan mata mereka. But I'm no longer their anak derhaka.

Satu benda yang aku buat, and i succeed. Slowly aku cuba follow his step. Dengar nasihat dia yang elok-elok. Dan aku jadi lebih bertenang. Aku tidak lagi melawan kata dan nak menang. 

Tetapi, sifat nak menang tu susah sangat nak buang. Akan sentiasa ada dalam diri ni, cuma tak sehebat dulu.

Jangan tanya tentang perasaan cinta. Cinta tu masa sekolah dulu je. Yang tinggal perasaan sayang dan tanggungjawab. And yes, perasaan boleh hilang and it did lost somewhere in between. Kalau aku kejar cinta, aku takkan berkahwin. Bila cinta hilang, itulah punca kau lari. Sebab kau rasa tak kena, rasa macam hilang sesuatu dan kau mula melawan. Kau tiba-tiba nampak orang lain lagi bagus dari dia. Sedangkan selama ni baik buruk dia kau boleh terima.


Jadi, aku cuba perbaiki diri and i took this chance. Once in a lifetime chance.


"Jom awak, kita kahwin. Sama-sama kita berusaha untuk masa depan yang lebih baik."

No comments: