April 24, 2013

Gigi, Milo dan Drama

Gua sekarang ni tengah hirup air milo ais dalam cawan besar sambil menonton drama Korea "Dream High".
Seketika tadi gigi gua berlaga dengan cawan besar berisi milo ais tersebut.
Sakit.
Sakit sangat.
Sampai terkeluar setitis air mata.



Pagi tadi dapat call dari klinik gigi.
"Awak punya appontment esok kan? Boleh datang petang ni tak?"
Terpisat-pisat aku bangun nak control suara bagi macho sikit gaya bercakap.
Takde la kantoi bangun lambat.
Walaupun aku tak kenal siapa.
"Boleh. Boleh."

Gigih, terus bangun dan mandi.
Semangat nak bersiap tu meluap-luap sebab semalam baru beli mekap baru.
Dah alang-alang mekap, boleh set rambut sekali.
Dah lama tak pakai pengering rambut.

Sampai klinik, dua kali nurse nak confirmkan yang appointment aku dibawa ke hari ni.
Tepek dahi kang, tahu la.
Kalau bukan hari ni, siapa yang call aku pagi tadi?

"Noor Aqilah!"
Aku pandang mamat India sebelah.
Dia pandang aku balik.
Lepas tu kerling ke arah suara.
Petanda yang nurse panggil nama aku, bukan dia.
Mestilah nama aku.
Takkan nama kau Noor Aqilah.
Gila.
Aku pun gila duk pandang dia kenapa?

"Hari ni awak tahukan kita buat implant?"
Angguk.
"Duduklah."
Angguk.

Doktor duduk je terus periksa gigi.
Kepala aku kat perut dia.
Mata tak tau nak pandang mana.
Lubang hidung doktor?
Siling?
Muka nurse?
Lampu suluh gigi tu?

"Kita inject dulu sebelum buat implant."
Inject?
Rasa macam dah lama sangat tak dengar perkataan inject tu.
Ingat ingat lupa lah apabenda.
Sekali imbas aku nampak apa yang doktor pegang.
Oke.
Oke.
Kita cool.
Kita semua cool.
Doktor nak inject gigi.
Okeeeeee.
Takutttttt!

Satu saat.
Dua saat.
Tiga saat.
Aku mengira saat ketibaan jarum injection masuk ke gusi aku.
*semut gigit*
Oke.
Takde la sakit sangat.
Perasaan je lebih.

Mulut kebas.
Aku cuba senyum.
Tak boleh.
Aku rasa kelakar.
Nak ketawa.
Tapi mulut tak boleh nak kawal.
Lagi aku rasa kelakar.
Cilake.
Terpaksa pandang lubang hidung doktor dan kawal perasaan.

"Rasa tak?"
Ah?
Rasa apa?
Oh.
Rupanya doktor dah tekan bahagian yang kebas tu.
Memanglah aku tak rasa pape.

Gigih doktor masukkan screw ke dalam gusi aku.
Nasib baik tak rasa pape.
Tapi agak seram juga nampak kegigihan doktor memusingkan screw tu.
Mulut aku memang dah sedia kebas.
Senget benget bergerak.

Bile semua dah selesai, aku terus gerak balik rumah.
Dalam perjalanan, gigi aku dah start sakit.
Cilake.
Kesan bius dah nak hilang.
Kepala aku pun dah start sakit.
Telinga dah start sakit, buatkan aku rasa macam pekak sikit.

Sampai rumah, aku terus minta panadol.
Tak tahan.
Sakit dia lagi teruk dari sakit nak tumbuh gigi bongsu.
Ini sakit sebab screw kat dalam gusi.
Mama pula masak nasi ayam, feveret aku.
Rasa lagi nak nangis.
Terpaksa tahan sakit, makan je.
Lepas makan, terus merana.
Nak tidur, tapi sakit dia melampau sangat.
Letak ais kat pipi.
Perlahan-lahan aku terlelap.



Dan sekarang, aku masih lagi merana kesakitan yang bakal hilang 2-3 hari lagi.
Good luck for everyone yang nak pakai braces tapi memiliki gigi degil cam gua.

No comments: