October 21, 2010

facebook

bila tengok profile orang kat facebook, suka tengok mutual friends dengan orang tersebut. selalu terdetik dalam hati nak tanya macam mana A boleh kenal dengan B? kadang-kadang ntah sape-sape je mutual friends dengan kita.

imaginasi aku dekat facebook ni ada masanya melampau. aku suka bayangkan, kalau lah facebook ni bukan dalam internet sebaliknya dalam bentuk realiti.

mesti wall rumah aku penuh berconteng dengan ntah pape.

mesti pinggang aku asek sakit sebab kena cucuk (poke) dengan ntah sape2.

tak payah sebok2 tanye dekat tuan punya rumah siapa owner sebab da terang2 tertulis dekat dinding dia. siap cukup segala info. tarikh lahir. ahli rumah. status relationship.

tapi kalau dalam bentuk realiti mesti sakit kaki bila nak pergi singgah satu-satu wall nak conteng punye pasal.

kelakar bila aku dok bayangkan muka-muka semua orang tercongok berkumpul bila pilih list of friends.

facebook nanti da tak jadi muka buku da. jadi "muka bengkek"

hahahahaha~






dengan facebook ni, segala impian seolah menjadi nyata.

kau boleh jadi ketua mafia. boleh bergaduh dan membelasah orang serta melakukan segala rompakan dan kerja-kerja jahat tanpa luka atau calar balar kat badan. serta tak perlu risau polis cari.

kau boleh jadi owner sebuah pulau dan bina empire hotel. tak perlu risau pasal duit permulaan untuk buka bisnes. da bagi siap dengan belanja harian lagi.

kau boleh bercucuk tanam tanpa mengeluarkan peluh.

kau boleh bela binatang pelik-pelik tanpa risau kena baham.

kau boleh main tangkap-tangkap hantu walaupun kau sebenarnya penakut. duk dalam gelap pun rasa macam nak terkincit. ini kan pula nak pergi tangkap hantu. tapi dalam facebook, itu semua bukan masalah.

dunia semakin maju. kalau aku bercerita dengan orang zaman dolu-dolu pasal facebook ni, mesti diorang kata aku giler. dengan tekan-tekan aku boleh dapat segalanya.



hidup.

7 comments:

fazizul zakaria said...

dunia semakinmaju..gunakn segala kelebihan y ada utk tujuan y btl..jgn salah guna sudeyh..

kiki said...

kalau semua orang baik, memang xde salah guna la..tapi masalahnye, xsemua orang itu baik..

fadzizul zakari said...

mcm u la kn..hohoho~

kiki said...

mmg macam u pun.. XDDD

fadzizul zakaria said...

mcm u??ngaku pn..hahaha

kiki said...

u la kan?? XD

fadzizul zakaria said...

eh??xnk ngaku pulak da..